Shrnutí základů správné meditace

14.04.2022

Dnes je každý druhý "meditační guru". Každý druhý má "zaručený způsob". Často jsou to pouze komplikované okliky, které Vás od správné meditace spíše odvedou. Ta pravá meditace může být i jednoduchá. Věděli jste to? A proč má jednoduchá meditace není jen další oklika? Minimálně proto, že díky jednoduchosti úžasně roste šance, že meditovat budete, že vydržíte, že o tom nebudete již uvažovat. 

Že zkrátka lehnete do postele a zameditujete si - automaticky, jako když si automaticky jdete čistit ráno a večer zuby. Nepřemýšlíte o tom: "Hele, musím si udělat čas a jít si vyčistit zuby. Ne, prostě jdete. Je to součást Vašeho dne. Čištění zubů "je jednoduché". Pokud byste však na každý zub museli mít 2 speciální kartáčky a s každým byste ještě museli kroužit, točit či jinak šátrat zcela odlišně, asi by si zuby nikdo nečistil... Proč si tedy podobně komplikovat meditaci?

Co je při meditaci skutečně a 100% důležité?

"Králem meditace je DECH. Královnou JEDNODUCHOST."

  1. POZORUJTE SVŮJ DECH. (Tato jednoduchá technika meditování skrze pozorování dechu se nazývá "Anapanasati" meditace. A to je všechno: Zavřete oči a pozorujte svůj dech - vnímejte, jak dýcháte. Jak se nadechujete a vydechujete. Králem meditace je DECH.)
  2. V jednoduchosti je síla. (Není třeba řešit nic moc dalšího - poloha těla, prstů, rukou, hlavy, meditační posed, učit se speciální nádechy, apod... Složitost Vás jen odradí a výsledkem bude, že meditovat nebudete. Proto učím meditaci Anapanasati - mám s ní u svých studentů meditace nevídané výsledky. Učím jednoduše - učím tak, aby lidé opravdu uměli meditovat. Královnou meditace je JEDNODUCHOST.)
  3. Meditujte 2x denně - ráno a večer. (Nesnažte se hned lámat rekordy, stačí pro začátek klidně 2-3 minutky ráno, a další 2-3 minutky večer.)
  4. Mějte na meditaci klid a buďte v místnosti sami. (Chápu, že milujete svou čtyřnohou kočičku, ale bez ní to půjde lépe. Avšak je možná lepší ji mít u sebe, než aby Vám škrábala celou dobu za dveřmi, nebo abyste měli strach, že se Vám za vynucené odloučení vyčůrá do bot. Ponechám na každém chovateli...)
  5. Utvořte si dostatek času sami na sebe. (Když bude vše a všechno přednější než Vy, kdy se dosytíte?)
  6. Učiňte si z meditace 2x denně (1x ráno + 1x večer) svůj návyk a rituál, na který se budete těšit. (Pomoci Vám v tom může to, že si svou oblíbenou ranní kávu/čaj/pochutinu/dobrou večeři, apod. dopřejete AŽ PO meditaci. Nejprve práce, poté koláče).
  7. Setrvejte, i když se Vám bude zdát, že nemeditujete "učebnicově správně". (Žádný mistr meditace ve skutečnosti z nebe nespadl, každý si musí promeditovat své začátky).
  8. Setrvejte a meditujte, i když nebudete vidět okamžité výsledky. (Meditace, stejně jako kvalitní poznání, přichází pomaleji, než jsme zvyklí v dnešní uspěchané době).
  9. Setrvejte a meditujte, i když zrovna nebudete mít čas, nebo náladu. (Pokud v prvním měsíci vynecháte, je šance že vynecháte opakovaně či přestanete zcela značně vyšší. Lepší minutová meditace, než žádná!!)
  10. MUSÍTE SAMI CHTÍT. Odhodlejte se. Připomínejte si svou motivaci každý den. Sepište si své cíle. (Utvořte si svůj motivační seznam - odpovězte si otázky: Co Vás přivedlo k meditaci? Jak se chcete cítit? Co chcete na svém životě zlepšit? Hledáte vnitřní klid, energii, harmonii? ... Otázky a odpovědi si přepište NYNÍ  na papír. Ten mějte ve svém nočním stolku a denně si svůj motivační seznam čtěte!) 
  11. Neupínejte se na dokonalost. Netlačte na sebe! (Čím více budete tlačit, tím méně Vám to půjde. V duchovnu je třeba dát ZMĚNĚ čas a prostor, aby se mohla stát.)

© Martin Ospalík

Co je při meditování docela užitečné?

  • Mějte při meditaci zavřené oči. (Pokud z jakéhokoli důvodu nechcete mít oči zavřené, je to v pořádku. Pozorovat svůj dech a meditovat můžete i s otevřenýma očima - v tomto případě si najděte pod, do kterého se budete při pozorování svého dechu dívat. Ano, mrkat můžete. :) Když v otevřených očích ucítíte tlak, změňte bod, do kterého se díváte.)
  • Dýchejte "do břicha". (Snažte se o "vědomé dýchání". Pokud zatím nevíte, jak na to, dýchejte tak, jak umíte, dech neovlivňujte a jen jej pozorujte. Dýchání "do břicha" je něco navíc, časem po promeditování prvních desítek hodin Vám to půjde jako nic.)
  • Meditujte na stálém místě. (Utvořte si svůj vymazlený meditační koutek se svíčkami, vonnými tyčinkami, duchovními materiály, knihami, amulety či soškami).
  • Pokuste se meditovat v podobný čas. (Není nutné dodržovat konkrétní časy. Snažte se ale meditovat alespoň zhruba ve stejné časy. Pravidelnost a řád, jenž si tímto do svého života vnesete, nejen podpoří Váš návyk meditovat. Budete díky tomu méně chaotičtí, více produktivní a soustředění. Samozřejmě chápu, že pokud pracujete na směny, nepůjde dodržovat stejné časy. V tomto případě si tento bod vyškrtněte s klidnou hlavou. Ale i při práci na směny by mohlo jít nastavit si svůj režim tak, že budete meditovat například po příchodu ze směny domů, než si půjdete lehnout či odpočinout... Je to už pak na Vás.)
  • Meditujte tak dlouho, dokud Vás to baví. (Již víte, že je lepší minutová meditace, než žádná. Neplatí to ale do nekonečna. Pokud si zameditujete jednou hodinu a pak týden nic, bude to k ničemu! Každopádně ale nelamte rekordy a nehlídejte si čas. Zkrátka zalehněte či zasedněte, zavřete oči, pozorujte svůj dech a meditujte. Pak už čas neřešte. Je jedno, zda budete meditovat minutu, dvě nebo 40. Meditujte tak dlouho, dokud Vás to naplňuje. Postupně se promeditujete k tomu, že Vám 10, 20 minut při meditaci uběhne jako nic. Při troše praxe pak čas při meditaci běží trošku jinak, než jsme zvyklí.)
  • Slovem řízená meditace. (Pro Vaše vlastní meditování není důležité, aby Vás někdo svým hlasem meditací prováděl. Avšak jsou meditace, které si sami bez hlasového doprovodu neuděláte. Já se věnuji vytváření terapeutických meditací, kde svým hlasem na nahrávce vedu posluchače meditací, odkrýváme a rušíme bloky, zranění či jiné negativní programy klienta - pro spokojenější život). Nebo prostřednictvím mých video meditací posílám posluchačům energii, harmonizujeme čakry, auru, meridiány, minulé životy, karmu a mnoho dalšího. ŘÍZENÉ MEDITACE JSOU IDEÁLNÍ, POKUD SE CHCETE NAUČIT MEDITOVAT. Tím, že si projdete první desítky hodin meditace pod vedením, si osvojíte skutečně funkční principy a návyky. Jednoduše si díky řízeným meditacím odmeditujete své začátky, a pak Vám již mnohem snáze půjde meditovat samostatně - v klidu a tichu. POZOR! 1, 2, ba ani 5 řízených meditací Vám na toto nebude stačit! 
  • Zapište se doMeditační akademie, kde jsem vytvořil přes 30 vlastních řízených meditací. ➟