S tímto se při meditaci nezdržujte

14.04.2022

Co je docela nepodstatné a spíše to brání ve správném meditování?

  • Poloha těla a páteře? NEŘEŠTE! (Vím, v tomto bodě se se mnou bude mnoho rádoby "učitelů" meditace různit. Ale ruku na srdce: Budete meditovat, když to bude složité a budou Vás u toho bolet záda už po první minutě? Jednou, dvakrát, třikrát možná... Ale rozhodně ne každý den 2x denně! Proto jsem se po letech praxe výuky meditace rozhodl vyučovat pramálo rozšířený styl - Anapanasati meditaci, kde nezáleží na ničem jiném, než na tom, že vnímáte a pozorujete svůj vlastní dech. Vše ostatní je nepodstatné, detail a spíše nepodstatný balast, který by Vás od skutečného meditování spíše odradil. KLIDNĚ SI K MEDITACI LEHNĚTE NEBO SEDNĚTE NA ŽIDLI ČI POHODLNÝ GAUČ.)
  • Meditační posed? NEŘEŠTE! (Opět další bod, kde se mnou mnoho meditačních učitelů nebude souhlasit. Ale opět ruku na srdce: Jak rádi budete meditovat, když Vás u toho budou bolet kolena a kyčle? A jak budete meditovat, když pod sebe nohy zkrátka nevměstnáte a správně "nezkřížíte"? A co lidé po operacích dolních končetin? Jsou odsouzeni už na věky k nemeditování, protože neudělají meditační posed? NE, nic takového se nekoná. Meditovat může každý a nepotřebuje si k tomu umět dát nohu za krk. Meditační posed, stejně jako poloha těla jsou NEPODSTATNÉ. Udělejte si na meditaci zkrátka pohodlí.)
  • NEPOTŘEBUJETE ani žádné pomůcky! ("Aha, chci meditovat, takže musím koupit meditační taburet... 1300 + poštovné. Ale kde budu s tím taburetkem sedět? Někde seženu huňatý měkký meditační koberec... 3500 + poštovné. Dále musím koupit svíčky, sirky a pěkný svícen ... 700 + poštovné. A jo, ještě vonné tyčinky, ale které? Objednám si jich radši víc a kvalitních z Nepálu ... 400 + poštovné. A co nějaké pěkné CD, radši dvě, s kvalitní meditační hudbou? ... 550 + poštovné." NE, NE, NE a znovu NE! NIC Z TOHO NEPOTŘEBUJETE!!!!!! Samozřejmě si můžete časem a postupně udělat nějaký svůj meditační duchovní kouteček a postupně si jej zvelebit, ale jde to i levněji a není třeba hned vše nakoupit a nedejbože čekat, až na to došetříte. Meditovat můžete začít IHNED. Máte postel? Máze židli? Máte plíce? :)) MÁTE VŠE, CO POTŘEBUJETE JIŽ NYNÍ. Lehněte si, zavřete oči, pozorujte dech = a meditujete raz dva.)
  • Hudba? NEPOTŘEBUJETE, možná spíše se jí raději vyhněte! (Hudba může pomoci odstínit ruchy od sousedů vedle z bytu či možná za zavřenými okny štěkajícího sousedova psa. Ale jinak má každá hudba nějaký svůj vibrační rámec, mimo který Vás jednoduše nepustí! Proto doporučuji meditovat buď se skutečně kvalitní hudbou (která bohužel na internetu zdarma moc není) a nebo ještě lépe a raději: meditujte V TICHU A BEZ HUDBY. Pokud s hudbou, tak s opravdu dobře vybranou!!!!! Otázkou je, zda začátečník umí rozpoznat a nacítit vibrace v konkrétních skladbách a následně si je vhodně připojit ke svým meditacím... Jistota je: BEZ HUDBY. Když se někoho zeptám, zda medituje, a ten člověk mi řekne: "Ano, přijdu z práce a pustím si meditační hudbu." - tak to NENÍ MEDITACE, ale relaxace. A v tom je rozdíl. Relaxace = odpočinek. Meditace = zušlechťování, zvědomění, zastavení, načerpání energie, zvýšení osobních vibrací, zharmonizování a vyvážení čaker. VNITŘNÍ KLID a mnoho dalšího...)
  • Polohy prstů (mudry), polohy rukou? NEŘEŠTE! (Na toto budete mít vždy času dostatek! Nikdy Vám to nikam neuteče. Můžete se tím bavit po pár prvních odmeditovaných měsících. Ano, chápu, že některé kurzy tráví hodiny času tím, že Vás učí, jak správně držet polohu těla, jak dělat meditační posed a jaké mudry k tomu použít... ale přitom Vám unikne podstata. Pro stromy nevidíte les. Pro hlouposti a drobnosti neděláte podstatu...)
  • Místo. NENÍ PODSTATNÉ! (Nemusíte nutně meditovat doma. Nemusíte nutně meditovat v přírodě. Nemusíte nutně čekat, až si soused zavře venku štěkajícího psa, abyste mohli meditovat. NEMUSÍTE ČEKAT NA NIC, prostě jen meditujte.)
  • Na délce záleží? VŮBEC NE! (Meditujte klidně minutu. Ale meditujte hlavně 2x denně. To je nejdůležitější. A opět Vám to málokdo na kurzech meditace řekne. Neví to! Pokud nemáte čas nebo náladu, tak si alespoň na chvilku zavřete oči, prodýchněte se, zaměřte alespoň na chvilku pozornost na svůj dech. I toto krátké uvnitřnění má pro Vás velký význam - co se týká čaker, aury a energetiky Vašeho těla. O čakrách se dozvíte více postupně dále v mém kurzu, nebojte.)


Čeho se vyvarovat za každou cenu?

  • Hudba? (Už jsme si řekli, že hudbu NEPOTŘEBUJETE. Tak jen pro jistotu opakuji.)
  • Vyvarujte se očekávání, netrpělivost, tlaku na výkon / na sebe. (Pod tlakem se růst neděje. Neutvářejte na sebe tlak. Buďte trpěliví. Nevkládejte do meditace a své transformace žádná očekávání. NENÍ DŮLEŽITÝ CÍL, ALE CESTA. Cíl nás může ve slabších chvilkách motivovat, ale jde spíše o onu cestu a jít po ní.)
  • Nelpěte na dokonalosti. (Žádný učený z nebe nespadl. Meditovat se naučíte tím, že se promeditujete prvními desítkami, možná stovkami hodin. Ale stojí to za to. Potřebujete s tím pomoci? Objednejte si Meditační akademii, kterou jsem vytvořil právě pro tyto účely.)
  • Meditace nenahrazuje klasické lékařské či psychiatrické ošetření. (Zákonu tímto učiněno za dost. Nehledejte v meditaci všelék, ani únik ze svého života. Meditace je ideální doplněk ke klasickému lékařskému ošetření a naprostý základ udržitelného duchovního rozvoje a spirituální transformace. Bez meditace Vám nic moc dlouhodobě nezafunguje. Tak to zkrátka je. Kdo nemedituje, nechť se nediví, že nevidí ve svém životě změny.)
  • Pochyby či výčitky ponechte stranou. (Nesnažte se "plnit plán". Meditujte tak, jak nejlépe dovedete, ale bez stresu a bez tlaku či očekávání.)
  • Nesnažte se "domeditovat" předchozí dny. (Pokud se stane, že některý den nezvládnete meditovat 2x, ale pouze jednou či vůbec, nesnažte se následující den "domeditovat" neprovedené meditace. Nedává opravdu smysl meditovat v jednom dni třeba 4x - abyste tak doplnili včerejšek, kdy jste žádnou meditaci nezvládli. NE. Nedělejte to. Zkrátka každý den máte novou příležitost meditovat 2x - jednou ráno a podruhé večer. Když to někdy nevyjde, nevadí, nenadávejte si, nevyčítejte si.)
  • Nemeditujte více než 2x denně. (Samozřejmě je to opět doporučení. Umím si představit situace, kdy dává smysl krátkodobě meditovat 3x denně - ráno, v poledne a večer. Nicméně opravdu jen krátkodobě, například pár dnů a pak se vraťte zase nazpět k osvědčené jistotě 2x denně. Pokud se totiž budete snažit meditovat 3x nebo 4x denně, zvyšujete si sami dramaticky pravděpodobnost, že u meditování nevydržíte. Je to stejný princip jako u drastických diet. Pár dnů vydržíte nejíst, pouze o vodě. Pak ale přijde zlom a vyluxujete ledničku. Stejně tak můžete pár dnů meditovat 3x denně - například, pokud budete mít po supernáročném období a budete se potřebovat dosytit. Ale nesnažte se meditovat 3x denně stále - rozdíl mezi meditováním 2x denně a 3x denně je zanedbatelný, ale dramaticky máte při 3x denně vyšší šanci, že Váš mozek, pohodlnost, lenost, prokrastinace nakonec zvítězí a přestanete meditovat nadobro - stejně jako po pár dnech vzdá člověk drastickou dietu. Meditujme tedy s mírou - a ta ideální a osvědčená je 2x denně.)


Nejhorší chyby při meditaci. Pozor na to!!

  • Vlastní kreativita. NE. (Zejména v začátcích doporučuji moc neinovovat, nevymýšlet znovu to, co již vymysleli a vyzkoušeli druzí. Meditace jako taková je starší než evropská náboženství. Co šlo, již bylo vymyšleno. V počátcích se opravdu držte dobrých lektorů a kvalitních rad.)
  • Nekomplikujte. (Podle mě je to pravé duchovno jednoduché. V jednoduchosti je síla. Jednoduchost je předpokladem pro to, že pochopíte a že budete sami ve svém životě dělat, co se naučíte.)
  • Chybou by bylo nedat si další šanci. ("Stalo se. Včera se Vám nepodařilo meditovat. Co teď?" Hlavně si nenadávejte. Dejte si další šanci. Každý den je pro Vás nová šance. Buďme vděční za každý den, který zde na světě jsme. Každý den je velké požehnání.)
  • A JAKÉ JSOU TY 2 NEJVĚTŠÍ CHYBY, KTERÉ MŮŽETE UDĚLAT? (1. Přestat meditovat a nesnažit se překonat počáteční překážky... 2. Vůbec s meditací nezačít...)